Skolióza nebo skoliotické držení?

Skolióza nebo skoliotické držení?

Často naši klienti přicházejí na úvodní setkání s tím, že mají skoliózu, protože jim to kdysi někdo řekl – nejčastěji lékař. My ovšem po vyšetření zjistíme, že se o skoliózu nejedná, i když na první pohled (podle držení těla a rozvržení svalového napětí) to tak vypadá. V takovém případě se pak nejčastěji jedná o takzvané skoliotické držení (někdy také posturální skolióza), o kterém se málo mluví i píše, přitom takové držení (v menší nebo větší míře) má každý z nás. Čím to je způsobené, a jaký je rozdíl mezi skoliotickým držením a skoliózou jako takovou?

Skolióza

Skolióza je onemocnění páteře, které způsobuje vychýlení obratlů do všech směrů, to znamená předozadně, do strany, a především do rotace. Každý z těchto směrů může být různě vyjádřen, takže ani skoliózu nemusíme na první pohled ihned poznat. Zároveň bývá patrná deformace obratlů, což lze s jistotou vyčíst až z rentgenového snímku. Skolióza nejčastěji vzniká v mládí a ve většině případů není známá příčina jejího vzniku – tj. takzvaná idiopatická skolióza.

Jedno z funkčních vyšetření skoliózy – předklon. U skoliózy rotující obratle vytlačí žebra směrem vzad, vzniká tzv. gibbus („hrb“), což u skoliotického držení nenacházíme.

Skoliotické držení

No, a jak je to s tím skoliotickým držením? U skoliotického držení je vychýlení páteře pouze do strany, obratle nejsou rotovány a na rentgenových snímcích není patrná deformace obratlů. Nějaké skoliotické držení má každý z nás, jak bylo napsáno výše. Je to s největší pravděpodobností způsobeno praváctvím nebo leváctvím, z čehož vyplývá, že je páteř od relativně útlého věku zatěžována asymetricky. K tomu se pak přidávají další asymetrie, jako jsou naše každodenní pohybové návyky (nošení tašek, sezení u PC), sport a další koníčky, nebo nestejná délka dolních končetin. Pokud je takové držení těla výrazné a viditelné pouhým okem, případně se začínají objevovat bolesti zad, pak je vhodné zařadit nějaké aktivity a návyky, které pomáhají tuto asymetrii vyrovnat – např. nosit tašku i na druhém rameni, hlídat si držení těla v sedě, u asymetrických sportů (jako je např. tenis) dbát na dostatečnou kompenzaci.

Jak skoliotické držení řešíme u nás?

U nás vždy s klientem řešíme veškeré aspekty jeho každodenního života – práci, každodenní návyky, sport a další koníčky. Konkrétně se zaměřujeme na:

  • Zlepšení držení těla
  • Aktivaci HSSp (hlubokého stabilizačního systému páteře)
  • Úpravu pohybových návyků – pokud podporují nevhodné držení
  • Aktivaci diagonálních (šikmých) svalových řetězců
  • Dostatečnou kompenzaci v rámci sportovních aktivit
  • Aktivaci nožní klenby

Myslíte si, že možná máte skoliotické držení a rádi byste to změnili? Objednejte se k nám. Společnými silami Váš problém vyřešíme 🙂

Bc. Míša Vítková
Aleš Vítek

Zdroj obrázku: https://bit.ly/2IlNkOV